#
Článek
16/10/2025

Jak jsme migrovali 130 mediálních tagů na server a jak to celé dopadlo

Jak jsme migrovali 130 mediálních tagů na server a jak to celé dopadlo

S příchodem serverového měření řešíme u klientů serverové trackování nejen pro analytiku, ale i pro mediální systémy. V tomto článku chci nasdílet zkušenosti ze serverové implementace mediálních tagů u většího klienta, co jsme se u toho naučili, jaké šablony jsme použili, a na co si dát pozor.

Klient, u kterého jsme implementaci řešili, má část infrastruktury v Google Cloud Platform. Serverové GTMko mu běží v Cloud Run a jsou na něj směřovány hity z front-endových GTMs (klient měří z více domén). 

Hlavní migrace GA4 360 na serverové GTM proběhla již dříve. Dalším krokem byla serverová implementace pro mediální systémy: Google Ads, Facebook, Sklik a Bing. 

Důvodů pro migraci mediálních tagů bylo více:

• zrychlení webu díky přesunu médií na server (tj. lepší zákaznická zkušenost)

• bezpečnost - kontrola toho, co jednotlivé skripty posílají z webu za data

• pro uživatele se souhlasem příprava na nastavení zasílání osobních dat a jejich obohacování na serveru 

Teoreticky brnkačka - Google Ads, Facebook i Bing mají serverové šablony. GA4 data na server už tečou, tj. použijeme tyto eventy k odpalování mediálních tagů. Určitě to bude jen klikačka - prostě nastavíme zrcadlově tagy na server. Jenomže vůbec :) 

Trocha kontextu:

V době migrace bylo v obou hlavních GTM:

• 100 GA4 tagů

• 250 mediálních tagů

• to celé v rámci 7 top-level produktů

• dělených do 50 produktových skupin

• a ty dělené do 95 konkrétních produktů :)

Všechny frontendové GTM kontejnery posílaly data do společného server-side GTM. Mediální tagy bylo tedy potřeba nejen přesunout, ale hlavně správně sesbírat z různých míst, konsolidovat jejich triggery a naming, a sloučit je pod správné konverze v jednotlivých systémech.

Facebook: hybridní řešení CAPI

Facebook tagů bylo původně 54. S marketingem jsme se domluvili, že je co nejvíce sloučíme do několika obecnějších eventů – pro nastavování kampaní to bylo dostatečné. Cílem tedy bylo zjednodušovat. Jenže Facebook má rád hodně dat – a z různých směrů.

Klient svolil ke spuštění Facebook pixelu jak z browseru, tak ze serveru – tzv. hybridní řešení. Co to znamená a proč to dává smysl?

• Když pixel běží v prohlížeči, načte si na front-endu facebook knihovnu a získá spoustu informací o uživateli, včetně těch, které si sebere na pozadí.

• Když ho spouštíte na serveru, závisí na tom, co mu předáte. Je to bezpečnější způsob a méně citlivý na adblockery.

Jak to vypadá v praxi:

1. Z browseru se odešle event (např. page_view) přímo do Facebooku. Musí obsahovat event_id – např. kombinaci timestampu a náhodného čísla (generujeme ve front-end GTM pomocí STAPE šablony).

Tato proměnná má v šabloně své místo v sekci More Settings.

2. Stejný trigger odešle paralelně event (např. GA4) na server – se stejným event_id (event variable).

3. Ze serveru se následně pošle stejný event do Facebooku pomocí Facebook šablony od STAPE. Event ID patří do části Server Event Data Override.

Facebook si události deduplikuje. Pokud přijde event z obou stran se stejným event_id, vezme si browserový. Když chybí, použije ten serverový.

Migrace vypadala jednoduše, ale znamenala ruční revizi všech 54 tagů – co sloučit, co zachovat, co přejmenovat a co přeposlat na server.

V některých případech jsme museli:

• sjednotit naming napříč dvěma hlavními GTM,

• vytvořit specifické triggery pro server,

• nebo posílat tzv. transportní tagy (pokud používáte k předání dat na server GA4 data stream).

Představte si, že mediální remarketing spouštíte na gtm_consent_update. Ale tento event do GA4 neposíláte, tedy na serveru si na něj nesáhnete. A transportní tagy jsou GA4 eventy posílané na server jen kvůli spuštění mediálních tagů (neobsahují kompletní parametry). 

My jsme si je všechny označili stejným jménem, například sgtm_transport_gtmConsentUpdate. Na serveru je využili jako trigger pro mediální scripty, ale zároveň ho použili jako výjimku pro spouštění GA4 event data tagu.

🛑 Ale pozor: pokud takový event odejde jako první v session, může přenášet session source / medium, a tím že ho z GA vyloučíte, vytvoří se vám v atribuci "not set".

Těžce vydobyté :) tipy z praxe:

• Důsledně si hlídejte parametry, které přeposíláte.

• Například event_id možná nechcete ukládat do BQ nebo GA – pomocí transformací ho vylučte.

• Naopak některé parametry mohou způsobit "fail" tagu (např. lead_id, nebo facebookový parametr contents chybně zapsaný jako object místo array).

• Vždy kontrolujte Outgoing request v debug módu – jestli tam nic nehlásí chybu. Serverový debug není tak “výřečný” jako front-endový, nemusíte na chybu tak snadno přijít.

Pokud jste hybridní řešení FB CAPI nastavili dobře, ve FB event manageru se vám začne objevovat u jednotlivých eventů světle modrá linka, která značí data, jež přišla ze serveru. Obrázek níže ukazuje příklad perfektního výsledku, který splňuje nejvyšší FB požadavky - ze serveru je posíláno více eventů než z browseru, deduplikace funguje, nádhera :) 

Zde se díváme na event odeslaného formuláře, kde jsou běžně hodně zapojeny ad-blockery. Serverové řešení tady skóruje a zároveň FB může použít pro deduplikaci nejen event_id, ale navíc data jako zahashovaný email či telefon (pokud lze zasílat i osobní data, doporučujeme to udělat, např. s telefonem má Facebook výborný match rate). Zažila jsem eventy, kde bylo z browseru vícenásobně více eventů, protože byl server tag v GTM blokovaný kvůli consentu (?) a další libůstky.

U této migrace jsme se nakonec dostali na 33 eventů úspěšně deduplikovaných v hybridním CAPI řešení.

Google Ads

Paralelně s nasazováním Facebooku jsme řešili nasazení Google Ads a Skliku. Google Ads a Sklik měly úplně jinou strukturu než FB tagy a tagů bylo mnohem více - u GAds to bylo 72 tagů a u Skliku také. Začalo nám opět kolečko s marketingem, které eventy ponechat, které sloučit a které nakonec doplnit. Tady jsme šli opačným směrem a ve výsledku bylo tagů více.

U Google Ads a Sklik není potřeba žádná deduplikace, tagy se spouští buď z browseru nebo ze serveru.

Sklik

Sklik v době migrace neměl oficiální server-side šablonu. Pro klienta ji vytvořili kluci z Optimics a později ji dali k dispozici i veřejnosti. Šablona je snadno použitelná a její nastavení není o nic složitější než na front-endu.

Bing

Serverová šablona Bingu oproti front-endové obsahuje plno informací (včetně e-commerce), které můžete do mediálního systému posílat. Povinné jsou však jen ID systému (UET Tag ID) a název eventu.

Consent

A jak je to s consentem? Facebook šablona od STAPE obsahuje volbu, zda posíláte na server již consentovaná data, nebo zda necháte na šabloně, aby se řídila dle consent parametru.

Google Ads na serveru přebírají consent mode parametr z front-endu, tedy do Google předávají informaci zda s daty lze nebo nelze pracovat.

Sklik šablona od Optimics má v sobě zabudovanou integraci na Consent mode.

U Bingu na serveru v šabloně chybělo výslovné upozornění, jak se s consentem pracuje. Kontaktovali jsme tvůrce šablony, který slíbil, že ji doplní, a stalo se tak. V praxi to nyní funguje tak, že tag se odešle, ale s doplněným parametrem souhlasu či nesouhlasu.

Summary 

Nešlo o technicky složitou migraci, ale bylo potřeba hodně testování a pečlivosti.

U každého tagu bylo potřeba otestovat, že trigger na serveru spustí tag správně, jinak by marketing přišel o konverze.

V době migrace Sklik oficiální server-side šablonu nenabízel. Pro klienta ji vytvořil tým Optimics a později ji zpřístupnil i veřejnosti (link).

Sklik i Bing a další tagy už si pak vzal na starosti hlavní analytik klienta - velký dík jemu i celému marketingovému týmu za skvělou spolupráci a podporu. Po několika měsících testování a zkoumání nastavení tagů se mi o nich i zdálo, a ráda jsem projekt předala dále.

Seznamy použitých šablon + linky

Facebook Conversion API od STAPE (server tag)

Unique Event ID (front-end variable)

Google Ads Conversion Linker + Conversion Tracking (server standard tags)

Sklik template od Optimics (server tag)

Bing template (server tag)

Serverová migrace dnes může působit jako rutinní úkol – ale věřte, že to může být pořádná jízda :)

Autoři

#
Článek
Analytika je skvělý obor pro ženy (i mámy po/na mateřské)
20/11/2025

Mám vystudovanou ekonomku a mnoho let jsem v agentuře dělala projekťáka. Jenže mě nebavilo jen koordinovat činnost ostatních, ale chtěla jsem sama taky něco pořádného umět. Matika mě bavila, a tak jsem tak nějak samovolně začala dělat analytiku. Někdy od roku 2014 jako samouk, pak přišla spolupráce s Vaškem Jelenem a v roce 2020 jsme spolu založili MeasureDesign. V oboru jsem se našla – skvěle uspokojuje moji zvědavost, potřebu šťourat se v detailu a dát všemu “ordnung”. V tom blázinci mezi domácností, péčí o děti a světovým chaosem mi data připadají uklidňující a zároveň můžu využít svoji kreativitu, když si hraju na slečnu Marplovou a hledám, kde je v měření chyba. Myslím, že je to skvělá práce pro ženy obecně. Přesto je nás v oboru stále málo.

#
Článek
BigQuery: Jak přesunout GA4 dataset do jiného GCP projektu
1/11/2025

Někdy je potřeba přesunout historická data z Google Analytics 4 exportu do jiného projektu v BigQuery – například při změně struktury projektů, přechodu na nový billing nebo konsolidaci dat. V tomto článku si ukážeme zkopírování GA4 datasetů pomocí BigQuery Data Transfer Service (existují ale i další způsoby).

#
Článek
Jak jsme migrovali 130 mediálních tagů na server a jak to celé dopadlo
16/10/2025

S příchodem serverového měření řešíme u klientů serverové trackování nejen pro analytiku, ale i pro mediální systémy. V tomto článku chci nasdílet zkušenosti ze serverové implementace mediálních tagů u většího klienta, co jsme se u toho naučili, jaké šablony jsme použili, a na co si dát pozor.

#
Článek
Hack Your Weekend
23/9/2025

Od nápadu k aplikaci za 48 hodin 🚀. Třetí víkend v září jsem strávil v brněnském Clubco CZ na hackatonu #HackYourWeekend. Ve skupině 60 lidí rozdělených do 8 týmů jsme od pátečního do nedělního odpoledne vyvíjeli osm aplikací řešících reálné potřeby. Vývoj probíhal v AI/LLM supported vývojových prostředích (v našem týmu VS code + Claude Code). Účastníci byli jak vývojáři, kteří s AI už vyvíjí, tak i lidi jako já, co si něco takového chtěli do hloubky vyzkoušet.

#
Článek
MeasureCamp Brno 2025
10/9/2025

6. 9. se v prostorách Brněnského Gen konal další ročník MeasureCamp - naší oblíbené komunitní akce. Potěšilo nás, že MeasureCampu se letos zúčastnilo 74 žen (5,4% z toho bylo z našeho týmu :) a je vidět, že počet žen v datařině a analytice pořád roste 🚀.

#
Článek
Jak spočítat datum Velikonoc v BigQuery
16/4/2025

Velikonoce jsou pohyblivý svátek a jejich datum se každý rok mění. Pokud pracujete s daty – ať už analyzujete sezónnost návštěvnosti, porovnáváte výkonnost kampaní nebo plánujete marketingové akce – může se vám hodit vědět, na kdy přesně připadnou velikonoční svátky. A právě s tím vám může pomoct jednoduchý SQL skript pro BigQuery.

#
Článek
Socials: S Vaškem Jelenem o GA4, server-side trackingu, BigQuery a o propojení zákaznických dat s kampaňovými
19/11/2024

Socials podcast a 80 minut povídání s Danielem Bauerem a Otakarem Lucákem o digitální analytice se zaměřením na e-commerce. Kluci řeší u svých klientů řadu konkrétních témat a měli super dotazy. Díky tomu jsme, myslím, byli maximálně praktičtí a podcast obsahuje naše názory na řešení reálných situací z praxe.

#
Článek
MeasureCamp Praha 2024: Využití Google Ads exportu do Google BigQuery
10/9/2024

V sobotu se to v prostorách pražské ČSOB hemžilo analytickými tématy. Na jubilejní 10. ročník MeasureCamp Česko jsme dorazili v početné sestavě MeasureDesign týmu a Vašek s Aničkou si připravili i přednášku na téma Google Ads datasetu v Google BigQuery.

#
Článek
Data retention: Uchovávání dat v Google Analytics 4
31/8/2024

Data retention (doba uchovávání dat) v GA4 určuje, jak dlouho budou k dispozici informace o uživatelích a událostech. Ve výchozím nastavení je tato doba pouhé 2 měsíce, což může omezit možnosti analýzy. V článku se dozvíte, jak si tuto dobu prodloužit až na 14 měsíců (nebo 50 měsíců u GA4 360) a na co nemá vliv.

#
Článek
Školení: Základy GA4 pro neziskovou organizaci Tereza
3/6/2024

Poslední květnový den jsme strávili s týmem neziskové organizace Tereza a věnovali se základům Google Analytics 4. Zaměřili jsme se na praktické využití dat, zejména pro program Učíme se venku, který pomáhá učitelům přenášet výuku ze tříd do přírody.

#
Článek
Reshoper 2024: Nové příležitosti v analytice
20/5/2024

Na konferenci Reshoper jsem měl možnost vystoupit s přednáškou, ve které jsem shrnul nové příležitosti pro e-commerce analytiku. V rámci přednášky jsem se snažil nasdílet svoje zkušenosti a postupy, jak z Google Analytics 4 v kombinaci s BigQuery a dalšími službami v Google Cloud dostat maximum.

#
Článek
Marketing Festival 2024: Naučte se pracovat s GA4 daty v prostředí BigQuery a GCP
22/2/2024

Marketing Festival workshop. Téma bylo práce s GA4 daty v BigQuery a Google Cloudu. Na workshopu jsem se snažil posunout znalosti účastníků za hranice GA4 rozhraní a ukázat, že pracovat s GA4 raw daty není žádná raketová věda:) Naopak je to něco co je fajn se naučit, protože raw GA4 data mají obrovský potenciál pro monetizaci a aktivaci. Na workshopu jsem zároveň ukazoval konkrétní příklady z praxe a ukázky konceptů reportingu u firem, které jedou pouze na BigQuery datech. Účastníci byli skvělí, potěšilo mě, že hodně lidí si cestu k BigQuery a GCP aktivně hledá a jsou na stejné vlně.

#
Webinář
Tipy a triky pro GA4 nejen na Shoptetu
25/11/2023

Záznam veřejného webináře, který jsme s Markem Čechem dělali pro Shoptet. Hlavním tématem byla praktická doporučení pro vyhodnocování kampaní v GA4 v souvislosti s blížícím se Black Friday a Vánoci.

#
Webinář
Webinář: Vyhodnocování GA4 dat v BigQuery
21/6/2023

Společně s Vaškem Rášem jsme realizovali veřejný webinář na téma vyhodnocování kampaní z GA4 datasetu v Google BigQuery. Hostem webináře byl Honza Tichý se svou částí o DBT.

Martina Kvasničková
AI & Data Research
Markéta Svěráková
Analyst
Blanka Hejduková
Back Office
Petra Súkeníková
Analyst
Anna Horáková
Analyst
Klára Belzová
Analyst
Vašek Jelen
Lead Analyst & Co-Founder
Zuzana Mikyšková
Analyst & Co-Founder
Martina Kvasničková
AI & Data Research

Marťa se k MeasureDesign připojila v roce 2025 během studia webových aplikací. Fascinuje ji, jak rychle se vyvíjí svět umělé inteligence, a proto se zaměřila na výzkum velkých jazykových modelů. Ve firmě pomáhá integrovat AI do každodenní práce – tak, aby byla rychlejší, efektivnější a zároveň dostupná pro všechny členy týmu. Nejvíc ji baví hledat způsoby, jak AI využít prakticky a přetavit nové technologie v užitečné nástroje.

Markéta Svěráková
Analyst

Markéta začínala v marketingu, ale pak přišla mateřská – a s ní nekonečný chaos. Potřebovala si zachovat aspoň zbytky zdravého rozumu, a tak se vrhla na data. Čísla totiž nekřičí, nerozsypávají křupíky do klávesnice a dávají aspoň nějaký smysl. V Engeto Academy prošla kurzem datové analytiky, kde se spřátelila se SQL, Power BI, Excelem a Pythonem a začala hledat vzorce i mimo dětské omalovánky. Dnes v MeasureDesign pomáhá klientům zjistit, co jim jejich čísla doopravdy říkají.

Blanka Hejduková
Back Office

Blanka se stala součástí našeho týmu v roce 2024 a od té doby má na starosti oblast back office, včetně fakturace a administrativních úkolů. Využívá své zkušenosti z České pošty a vzdělání v oboru finančního managementu, aby zajistila hladký chod všech procesů. Ve volném čase se věnuje svým dvěma dětem, s nimiž ráda cestuje, a zároveň si užívá práci na zahrádce, kde nachází svůj odpočinek.

Petra Súkeníková
Analyst

Do MeasureDesign nastoupila v roce 2023 a specializuje se na implementaci měření a reporting. Největší radost jí dělá moment, kdy se po všech nastaveních a testech konečně rozběhnou první data. Naopak největší výzvou jsou nečekané (a často nezadokumentované) změny od Google – chvíle, kdy se z analytika stává paranormal behaviour expert. 👻

Anna Horáková
Analyst

Anička má více jak 7 let zkušeností z agenturního prostředí, kde spravovala pro klienty reklamní kampaně na sociálních sítích, nejradši pro obsahové weby. Chtěla získat trochu větší pohled nejen na kampaňová data, a tak více směřovala svou práci k webové analytice. K našemu týmu se přidala v roce 2022 a nyní se zaměřuje na datovou analytiku, kde s využitím GA4, BigQuery, Looker Studia a dalších nástrojů může propojovat a analyzovat data ještě víc do hloubky a přinést klientům zajímavé analýzy i podklady pro business rozhodování.

Klára Belzová
Analyst

Klára je ve firmě od roku 2019. Věnuje se hlavně webové analytice, ale nezalekne se ani práce s daty v BigQuery. Nejvíc ji baví, když může klienta provést od definování jeho potřeb přes implementaci měření až k výsledné vizualizaci dat. Až podezřele velkou radost jí dělá pohled na hezky přehledný GTM kontejner nebo report plný užitečných dat.

Vašek Jelen
Lead Analyst & Co-Founder

Vašek se již více než 15 let věnuje digitální analytice – od nastavování měření po uložení, vizualizaci a interpretaci dat. Firmám pomáhá mít v datech pořádek a umět je naplno využít. Věnuje se primárně datům z digitálních platforem jako jsou weby, aplikace, klientské zóny apod. a propojování těchto dat s dalšími firemními daty jako jsou mediální a zákaznická data. Po letech na volné noze spoluzaložil analytické studio MeasureDesign, kde kromě analytických projektů a školení na míru vzdělává nové analytičky a analytiky.

Zuzana Mikyšková
Analyst & Co-Founder

Zuzčina kariéra vedla přes řízení inovací a výzkumu v korporátu, vedení “wom” (word of mouth) projektů do digitální agentury, kde projektově řídila tvorby webových stránek. Zuzka je ale dost zvědavá a potřebovala vědět, jak web funguje, když je vypuštěn do světa. To ji motivovalo ke studiu webové analytiky, a následně přivedlo k osudové spolupráci s Vaškem a v roce 2019 spolu založili firmu.